Een escaperoute is een wandelspeurtocht met spelelement. Op een speciale manier navigeer je steeds naar de volgende locatie. Dit kan in een stad zijn, maar ook in de natuur, of in een andere mooie omgeving. Er zijn startpunten door heel Nederland. In 1,5 tot 2 uur loop je ongeveer 4 km en los je onderweg raadsels en puzzels op. Je kunt het met volwassenen doen, maar ook met kinderen (die kunnen lezen).
Je zoekt locaties één voor één met behulp van een telefoon of tablet met gps-bepaling. Je hoeft geen app te downloaden. Je hebt wel internet nodig onderweg.
Zodra je de escaperoute start via de link in de email, krijg je alle info die je nodig hebt voor het starten én het oplossen van de puzzels.
In elke pagina vind je de knop 'Volgende stap'. Gebruik deze om naar de volgende pagina te gaan.
Ga door totdat je een pagina aantreft met 'Zoek de locatie'.
Deze pagina geeft aan hoever je hemelsbreed van de op te sporen locatie af bent, in meters. Houd deze pagina open en zorg ervoor dat je je in de juiste richting begeeft. (Sluit de pagina niet gedurende het spel, anders moet je weer vooraan beginnen!)
Je ziet steeds hoeveel meter je van de volgende locatie verwijderd bent. Als je je beweegt en de meters lopen op, dan ga je de verkeerde kant op. Beweeg je de juiste richting in, dan zie je de meters minder worden. Totdat je de juiste coördinaten bereikt hebt.
Omdat de afstand naar de volgende locatie hemelsbreed aangegeven wordt, kan het zijn dat je langer moet lopen dan die afstand. Als er bijvoorbeeld geen weg of pad is die de goede richting in gaat, dan moet je even omlopen. Dit doe je altijd over bestaande wegen en paden. Het is dus niet de bedoeling dat je door plantsoenen, bosschages of over privéterrein loopt.
Als je een locatie hebt gevonden, krijg je een sleutel of puzzel te zien. Samen met de vooraf verkregen puzzels en sleutels kun je steeds een puzzel oplossen. De puzzels en sleutels die je vooraf krijgt, krijg je als PDF-bestand. Dit kun je afdrukken. Maar als afdrukken niet mogelijk is, kun je ze ook zien op je beeldscherm bij de uitleg van het spel. Elke puzzel levert een deel van de oplossing van een vraagstuk.
Als je alle locaties gevonden hebt, kun je het vraagstuk oplossen. Wat dit is, kan per spel verschillen. De escape is compleet als je het eind van de route bereikt. Dan maak je kans op de inhoud van de schatkist.
Als het weer te slecht is om onderweg te puzzelen of als je het lastig vindt om op een scherm de puzzels op te lossen, dan is het mogelijk om de puzzels later op te lossen. Het is verstandig altijd pen en papier mee te nemen om onderweg de puzzels op te kunnen lossen. Lukt het niet om dit onderweg te doen, dan kun je toch altijd door naar de volgende locatie. Je kunt de puzzels ook nog oplossen nadat je alle locaties hebt gevonden. (Maar sluit de pagina niet voordat je helemaal klaar bent, anders moet je opnieuw beginnen!)
Omdat je afhankelijk bent van je telefoon, is het verstandig om je telefoon helemaal op te laden voor vertrek of een powerbank mee te nemen.
Omdat de webbrowser van je smartphone of tablet mogelijk niet zomaar toegang aan elke webpagina wil geven, word je gevraagd of je toegang geeft tot locatiebepaling (GPS) voor de pagina die je wilt openen. Zorg er dus voor dat webpagina's toegang hebben tot GPS of locatiebepaling.
Het is de verwachting dat je ongeveer 1½ tot 2 uur over de escaperoute doet. Je zal ongeveer 3 tot 4 km lopen. Dit is uiteraard afhankelijk van hoe gericht je naar de locaties loopt.